Recensie: Schrijven Kreng! – Lisette Jonkman

Schrijven Kreng

Geniet je er van om met woorden een verhaal te vertellen? Om met 26 letters emoties bij mensen los te maken? En wil je ooit een keer een boek schrijven maar ben je goed in smoesjes verzinnen waarom het er niet van komt? Lees dan vooral Schrijven Kreng! Schrijfster Lisette Jonkman neemt je in haar boek mee in de wereld die schrijven heet. Ze deelt technieken om je lezer te boeien, verklapt haar schrijftrucs en vertelt meer over haar schrijfproces. Als je denkt dat het daarmee het zoveelste saaie lesboek is, heb je het mis. Theorie was nog nooit zo leuk om te lezen.

Geen excuus staat in de weg
Niks geen slaapverwekkend theoretisch geneuzel met flauwe en nietszeggende onderbouwingen. Schrijven Kreng! is juist het tegenovergestelde. Theorie met een heerlijke saus humor er over. Onderbouwt met voorbeelden uit de praktijk. En niet alleen hoe het wel moet, maar ook hoe het niet moet. Lisette schroomt niet om te laten zien welke blunders zij heeft begaan. Dat maakt het boek geloofwaardig. Sterker nog, als zij fouten maakt dan is het toch niet erg dat jij ze ook maakt? Tijdens het schrijven van dit meest geweldige theorieboek ever ooit geschreven, ga je zelf geloven dat je het kunt. Je zelfvertrouwen groeit. Geen enkel excuus staat nu nog in de weg. Schrijven Kreng! boeit van de eerst tot de laatste letter, tovert een glimlach op je gezicht (bij mij leverde zelfs meerder lachsalvo’s op) en het zet aan tot schrijven.

Schop onder kont
Lisette heeft mij met haar boek een schop onder de kont gegeven. Een mentale gelukkig, want anders zou ik nu moeite hebben om deze recensie zittend te tikken. Dit kreng gaat verder met schrijven. Ik ben gewaarschuwd voor mijn valkuil en trap daar als het goed is niet meer in. Gaan met die banaan en zomaar beginnen met typen, heeft als risico dat ik vast loop. Iets meer plannen mag. Haar tips en trucs gaan me ongetwijfeld verder helpen. Vanaf nu ligt dit boek standaard op mijn schrijfkamer. Als ik het even niet meer weet, een energieboost kan gebruiken of inspiratie nodig heb, dan hoef ik Schrijven Kreng! maar open te slaan.

Geen ambitie om een boek te schrijven?
Schrijven Kreng! is een must read voor iedereen die graag een boek wil schrijven. Heb je die ambitie niet, maar vind je schrijven wel leuk, ook dan is het boek een absolute aanrader.

Beoordeling: * * * * *